صيانه السى دى روم خطوة بخطوة
صفحة 1 من اصل 1
صيانه السى دى روم خطوة بخطوة
صيانه السى دى روم خطوة بخطوة
صوره لبعض الخفتات والمفكات
بعد ان انتهينا من معرفه ادوات الصيانه سندخل ان شاء الله مباشرتا فى عمليه الصيانه
سنتكلم عن هذه العيوب تفصيليا ولكن يجب ان نتعرف اولا عن كيفيه فك السى دى روم
نقوم بفك الاربع مسامير
ثم نقوم برفع غطاء السى دى من الخلف
بعد ذلك نقوم باخراج باب السى دى يدويا ان كانت البرده لا يوجد بها بور او يوجد سبب يمنع من فتح الباب عن طريق السى دى
بعد ان انتهينا بفضل الله من طريقه فك السى دى ان شاء الله سندخل مباشرتا فى شرح الاعطال
العطل رقم واحد وهو من اشهر اعطال السى دى تعمل العدسه بصوره طبيعيه ولكن لا تقوم الاسطوانه بعمليه اللف
وهما
بالترتيب الشيلد او الكبل الذى يكون موصل من العدسه الى البرده يكون به
مشكله او لين مقطوع مما يودى الى عدم ذهاب اى امر للعدسه كما موضح فى هذا
الكبل
الثانى العدسه ضعيفه او تحتاج الى تنظيف وسوف نشرحها ان شاء الله عند الانتقال الى مرحله المديا
ومثلا فى هذه البرده الاى سى رقم واحد بتاع المتور
الصوره دى يا رب توضح شويه
وان شاء الله الصوره توضع ليك الامر
الاحتمال الثالث هذا الاى سى الموضح بالصوره
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم لا علم لنا الا ما علمتنا
صيانه السى دى روم خطوة بخطوة
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ان
شاء الله سوف نتكلم عن صيانه السى دى روم من الالف الى الياء ان اشاء الله
ولكن قبل الخوض فى صيانه السى دى روم يلزم ان يكون معنا العدد التاليه
شاء الله سوف نتكلم عن صيانه السى دى روم من الالف الى الياء ان اشاء الله
ولكن قبل الخوض فى صيانه السى دى روم يلزم ان يكون معنا العدد التاليه
1-مجموعه من المفكات المختلفه
2-كويه لاحام
3-مجموعه من الجفتات
4-جهاز هوت اير
5-جهاز افو ميتر دجيتل وانلوج
صوره لبعض الخفتات والمفكات
بعد ان انتهينا من معرفه ادوات الصيانه سندخل ان شاء الله مباشرتا فى عمليه الصيانه
اخوانى اعزكم الله انا لست بمحترف ولكنى مثلى مثلكم فان كان يوجد خطاء فنى فمنى ومن الشيطان وان كان من صواب فبضل الله
اشهر العيوب
اولا:اعطال متعلقه بالبرده واعطال متعلقه بالمديا
البرده اشهر اعطلها
1-ان السى دى روم تعمل عدسته ولكن لا تقوم الاسطوانه بعمليه اللف
2-ان المتور يعمل جيدا ولكن لا تعمل العدسه
3- يوجد بور بالسى دى روم ولكنه بمفهوم الصيانه مهنج بمعنى الليد الامامى ينير بطريقه عشوائيه ومثلا لا يستقبل اى امر
4- البرده لا تعمل بور
1-السى دى روم يقراء بصوره جيده ولكن لا يعرف على الجهاز
سنتكلم عن هذه العيوب تفصيليا ولكن يجب ان نتعرف اولا عن كيفيه فك السى دى روم
نقوم بفك الاربع مسامير
ثم نقوم برفع غطاء السى دى من الخلف
بعد ذلك نقوم باخراج باب السى دى يدويا ان كانت البرده لا يوجد بها بور او يوجد سبب يمنع من فتح الباب عن طريق السى دى
بعد ذلك يصبح لدينا مديا وبرده سهل التعامل معها فى تشخصيص وتصلح العيب
بعد ان انتهينا بفضل الله من طريقه فك السى دى ان شاء الله سندخل مباشرتا فى شرح الاعطال
اشهر العيوب
اولا:اعطال متعلقه بالبرده واعطال متعلقه بالمديا
البرده اشهر اعطلها
1-ان السى دى روم تعمل عدسته ولكن لا تقوم الاسطوانه بعمليه اللف
2-ان المتور يعمل جيدا ولكن لا تعمل العدسه
3- يوجد بور بالسى دى روم ولكنه بمفهوم الصيانه مهنج بمعنى الليد الامامى ينير بطريقه عشوائيه ومثلا لا يستقبل اى امر
4- البرده لا تعمل بور
السى دى روم يقراء بصوره جيدا ولكن لا يعرف على الجهاز
العطل رقم واحد وهو من اشهر اعطال السى دى تعمل العدسه بصوره طبيعيه ولكن لا تقوم الاسطوانه بعمليه اللف
فى هذه الصوره موضح امامنا ايسهان
يعتبر هذان الايسهان من اهم ايسهات برده السى دى روم
لان
احدهما مسئول عن العدسه وخروج الليزر منها والاخر مسئول عن حركه المواتير
داخل السى دى ولا يوجد سى دى روم يخلو من هذين الايسين الا نادرا
احدهما مسئول عن العدسه وخروج الليزر منها والاخر مسئول عن حركه المواتير
داخل السى دى ولا يوجد سى دى روم يخلو من هذين الايسين الا نادرا
اذا
كانت المشكله مثلا ان العدسه تقراء جيدا وتخرج ليزر ولا يقوم الاسطوانه
باى حركه فنقوم بتغير الاى سى رقم واحد ويجب مراعاه الارقام فى معظم
الاحيان عند تلف هذا الايسى يرتفع درجه حرارته
كانت المشكله مثلا ان العدسه تقراء جيدا وتخرج ليزر ولا يقوم الاسطوانه
باى حركه فنقوم بتغير الاى سى رقم واحد ويجب مراعاه الارقام فى معظم
الاحيان عند تلف هذا الايسى يرتفع درجه حرارته
العيب الثانى الاسطوانه تدور بشكل طبيعى ولكن العدسه لا تخرج ليزر او لا تشعر باى حركه
احتمال هذا العيب ثلاث اشياء
وهما
بالترتيب الشيلد او الكبل الذى يكون موصل من العدسه الى البرده يكون به
مشكله او لين مقطوع مما يودى الى عدم ذهاب اى امر للعدسه كما موضح فى هذا
الكبل
طب احد الاخوه
يقولى ازاى اتاكد ان الكبل هو اللى فيه المشكله بسيطه نظبط الافو ميتر على
وضع الجرس ونقيس لين لين او بمجرد النظر الى الكبل ممكن تكون اطرافه بظيت
زى الكبل ده
يقولى ازاى اتاكد ان الكبل هو اللى فيه المشكله بسيطه نظبط الافو ميتر على
وضع الجرس ونقيس لين لين او بمجرد النظر الى الكبل ممكن تكون اطرافه بظيت
زى الكبل ده
طيب ايه هوه الاحتمال التانى
الاحتمال الثانى وهو عدسه السى دى
وفى هذا الاحتمال قسمان
الاول ان تكون العدسه تالفه تماما
الثانى العدسه ضعيفه او تحتاج الى تنظيف وسوف نشرحها ان شاء الله عند الانتقال الى مرحله المديا
الاحتمال الثالث
وهو الاى سى الذى سبق وقمنا بشرحه المسئول عن العدسه وهو ايضا فى معظم الاحيان عندم يحدث به عطل ترتفع درجه حرارته
طيب احد الاخوه يطرح سؤال ازاى نعرف اذا كان الاى سى ده بتاع العدسه ولا ده بتاع المواتير
ابسط مما تتخيل ان اشاء الله
اشغل وقتك بذكر الله
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
نعرف
منين بقا بص فى طريقه سهله اوى بص على مخارج الايسى هتلاقى انه واحد بعض
رجوله متوصله على سوكت العدسه وهتلاقى واحد متوصله بعض رجوله على سوكت
المتور بتاع الاسطوانه
منين بقا بص فى طريقه سهله اوى بص على مخارج الايسى هتلاقى انه واحد بعض
رجوله متوصله على سوكت العدسه وهتلاقى واحد متوصله بعض رجوله على سوكت
المتور بتاع الاسطوانه
ومثلا فى هذه البرده الاى سى رقم واحد بتاع المتور
واتنين
بتاع العدسه هتقولى برده هعرف منين ان ده سوكت المتور والتانى بتاع العدسه
بص وانت بتخلع الكبلات هتلاقى كبل واصل بمتور اللى بيحرك الاسطوانه
والتانى متوصل بالعدسه اللى هوه اسمه الشيلد اللى حطينا صورته قبل كده
بتاع العدسه هتقولى برده هعرف منين ان ده سوكت المتور والتانى بتاع العدسه
بص وانت بتخلع الكبلات هتلاقى كبل واصل بمتور اللى بيحرك الاسطوانه
والتانى متوصل بالعدسه اللى هوه اسمه الشيلد اللى حطينا صورته قبل كده
الصوره دى يا رب توضح شويه
فى شلد اهو خارج من العدسه والتانى خارج من المتور
طيب كده خلصنا اول عطلين نخش على العطل رقم ثلاثه البرده بتهنج بور
بتتلخص
هذه المشكله فى ان المكسفات تحتاج الى تفريغ او التغير وهذا عن طريق تلميس
طرفين المكسف ببعض عن طريق الجفت طبعا وانت فاصل عنه البور
هذه المشكله فى ان المكسفات تحتاج الى تفريغ او التغير وهذا عن طريق تلميس
طرفين المكسف ببعض عن طريق الجفت طبعا وانت فاصل عنه البور
طيب
لو مش منه تبقا من ايه ممكن تكون من البروسيسور بتاع برده السى دى وفى هذه
الحاله استعمل البرده دى قطع غيار لانه من الصعب جدا تغيره وهى عمليه غير
مجزيه طب نعرف منين ان البروسيسور بايظ هتلقيه لاما شايط لا بيسخن جامد
تالت احتمال يكون عيب الدايود وفى هذه الحاله من اشهر عيوبه لما توصل السى
دى على الجهاز الجهاز ميرضاش يفتح بور
لو مش منه تبقا من ايه ممكن تكون من البروسيسور بتاع برده السى دى وفى هذه
الحاله استعمل البرده دى قطع غيار لانه من الصعب جدا تغيره وهى عمليه غير
مجزيه طب نعرف منين ان البروسيسور بايظ هتلقيه لاما شايط لا بيسخن جامد
تالت احتمال يكون عيب الدايود وفى هذه الحاله من اشهر عيوبه لما توصل السى
دى على الجهاز الجهاز ميرضاش يفتح بور
وان شاء الله الصوره توضع ليك الامر
3- دايود
4- مكثفات وسليكونات ومقومات ومكثفات مطبوعه
5- بروسيسور
طيب ان شاء الله نخش على العيب الرابع واللى هوه البرده قاطعه بوره
هناك ثلاث احتمالات اما احدى الترنستورات
وطريقه
قيسها سهله جدا لو افو انلوج تظبط الافو على وضع الموقومه 10* مثلا وتضع
المجس الاحمر على القاعده والمجس الاسود تقيس بيه على الترفين واحد هيدى
مقاومه عليه والاخر يعطى مقومه ضعيفه او معدومه فى هذه الحاله الترنسيستور
سليم او عن طريق الجرس وتشوف فيه شورط على اطراف الترنسيتور ولا لا
قيسها سهله جدا لو افو انلوج تظبط الافو على وضع الموقومه 10* مثلا وتضع
المجس الاحمر على القاعده والمجس الاسود تقيس بيه على الترفين واحد هيدى
مقاومه عليه والاخر يعطى مقومه ضعيفه او معدومه فى هذه الحاله الترنسيستور
سليم او عن طريق الجرس وتشوف فيه شورط على اطراف الترنسيتور ولا لا
الاحتمال التانى يكون الدايود وشرحناه مسبقا
الاحتمال الثالث هذا الاى سى الموضح بالصوره
اذا كانت توجد
مشكله بهذا الايسى فى معظم الاحيان بيقا شكله مفرقع وفى هذه الحاله لا
تستخدم البرده لان هذا الايسى مسئول عن توزيع البور الى البرده فان حدث به
شى تحرق اشياء اخرى فى البرده مثل البروسيسور
مشكله بهذا الايسى فى معظم الاحيان بيقا شكله مفرقع وفى هذه الحاله لا
تستخدم البرده لان هذا الايسى مسئول عن توزيع البور الى البرده فان حدث به
شى تحرق اشياء اخرى فى البرده مثل البروسيسور
ينقصنا
تقريبا اخر عيب فى البرده وهو عيب ان السى دى يعمل جيدا ولكن لا يقراء على
الجهاز بمعنى لو حطينا اسطوانه اديو السى دى يقراء جيدا ولكن عند وضعه على
الجهاز لا يقراء على شاشاه البيوس هذا العيب سببه ان شاء الله محدود فى ان
مجموعه مقومات صغير الحجم من النوع المطبوع على البرده هتلقيها قبل سوكت
الداتا
تقريبا اخر عيب فى البرده وهو عيب ان السى دى يعمل جيدا ولكن لا يقراء على
الجهاز بمعنى لو حطينا اسطوانه اديو السى دى يقراء جيدا ولكن عند وضعه على
الجهاز لا يقراء على شاشاه البيوس هذا العيب سببه ان شاء الله محدود فى ان
مجموعه مقومات صغير الحجم من النوع المطبوع على البرده هتلقيها قبل سوكت
الداتا
عباره عن مقومات شبكيه ومقومات عديه يتم قيسها عن طريق الافو واللى بايظ بنغيرها
يبقا عده عيوب بسيطه مثل سوكت الاديو بيشغل طرف واحد من السماعات ده عيب سوكت وبنغيره
بكره الصوت بتعلق برده نغيرها
ان شاء الله كده نتعبر خلصنا معظم عيوب برده السى دى ويبقا عيوب المديا
رد: صيانه السى دى روم خطوة بخطوة
بعد ان تناولنا معظم عيوب البرده سوف ننتقل ان شاء الله الى عيوب المديا ولكن قبل ان ننتقل الى عيوب المديا
يجب ان نتعرف على مكونات المديا لان عيوب المديا عيوب ميكانيكيه اكثر منها عيوب الكتورنيه
تتكون المديا فى اى سى دى من اتنين شاسيه الشاسيه الرئيسىوالشاسيه الرئيسى كما موضح فى الصوره هو الذى يحمل
الباب والتروس الخاصه به والموصله مع المتور الخاص بالباب ويحمل ايضا مسند
الذى يحمل الشاسيه الفرعى
1-التورس الخاصه بتحريك الباب خروج ودخول
2- هذه التروس متصله عن طريق سير بالمتور الذى يدير التروس
3-هذه التروس ايضا متصله بمسند الذى يحمل الشاسيه الفرعى ووظيفته هو عند
انغلاق الباب يرفع المديا الى فوق كى تلصق بما يسمى القرتاس لكى تمسك
الاسطوانه وشنشرح بالتفصيل ان شاء الله فيما بعد وعندما يخرج الباب تنزل
المديا كى لا تعيق ارتفاع المتور خروج الباب
4-الشاسيه الفرعى
الشاسيه الفرعى كما موضح فى الصوره يحمل
1-الماتور الخاص بتدوير الاسطوانه
2-العدسه
3-متور خاص بالعدسه مسئول عن حركه العدسه للرجوع الى الخلف والتقدم الى الامام
4-عباره عن مسندين يحملون العدسه
ويوجد ايضا مسامير فى اطارف الشاسيه الفرعه وهى المسامير التى تثبته على الشاسيه الرئيسى يبقى لنا جزء اخير فى معرفه مكونات المديا وهو الارطاص
1-الارطاص
2-المتور المسئول عن تدوير الاسطوانه والذى وضعنا صورته مسبقا وهو تحت الاسطوانه
مسند الشاسيه الفرعى هنا وجدناه مرتفع عن الصوره التى
كان بها منخفض وكما قلنا فان وظيفته هى رفع الشاسيه الفرعى لكى يرفع
الاسطوانه لكى يكون ملتصق بالارطاص لكى لا يكون هناك اى خلل عند دوران
الاسطوانه بحيث لا يسمح لها ان تميل يمنا او يسارا
كان بها منخفض وكما قلنا فان وظيفته هى رفع الشاسيه الفرعى لكى يرفع
الاسطوانه لكى يكون ملتصق بالارطاص لكى لا يكون هناك اى خلل عند دوران
الاسطوانه بحيث لا يسمح لها ان تميل يمنا او يسارا
صوره توضح اكثر
1-الارطاص
2-المتور السئول عن تدوير الاسطوانه
3-الاسطوانه اخوانى الاعزاء انا حاطط اسطوانه صغيره علشان نقدر نشوف ايه اللى يبقا تحتيها
املاء وقتك بذكر الله لا اله الا الله محمد رسول الله
الخلاصه من المتوروالارطاص كما تبين الصوره عمليه لمسك الاسطوانه كى لا يحدث خلل عند دوران الاسطوانه
طيب احد الاخوه يقولى ايه السر ان متور العدسه بيلصق فى القرطاس جامد
نقول لان مكونات الارطاس1-مغنطيس قوى
2-وجه الارطاص
الارطاص من الخلف يضوع المغنطيس بالداخل الوجه الاسود ويغلق عليه بالوجه الابيض يصبح هذا هو الارطاصالوجه الذى يوجد به المغنطيس هو الذى يمسك به المتور فتصبح الاسطوانه فى وضع محكم لا يسمح لها عدم الاستقرار عند الدوران
بعد ان انتهينا بفضل الله من معظم مكونات المديا بقا لنا العدسه وسوف نشرح فى اخر الموضوع ان شاء ربى
رد: صيانه السى دى روم خطوة بخطوة
بسم الله
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اللهم لا علم لنا الا ما علمتنا
اهم العيوب المتعلقه بالمديا
1-عدم خروج الباب او صعوبه فى الخورج والدخول
2- تفتت وانكسار الاسطوانه داخل السى دى روم وهو عيب مشهور جدا فى الريتير والسى دى الاسوس الجديد
3- السى دى يعمل بطريقه جيده ولكن لا تقم الاسطوانه بالف او تقوم بالدوران بطريقه غير مستقره
4 عيوب متعلقه بالشاسيه الفرعى
5- عيوب متعلقه بالعدسه
1-عدم خروج الباب
يقسم الى
اولا :عدم خروج الباب- بطء شديد فى خروج الباب ودخوله
تشخيص هذا العيب يرجع الى اربع اشياء مجموعه التروس والسير والمتور وجرار الباب
كما توضح هذه الصوره فمن الممكن ان يكون العيب اما من
ا)-التروس وقد تكون اصبحت ناعمه وهذا من النادر وقد تكون نظيفه بشده لدرجه انها تسبب احتكاك عند لفها
بحسب التجربه قد تكون ماده الفزلين هى اكثر ماده مناسبه لتشحيم مثل هذه
التروس ويجب ان توضع كميه قليله جدا على سنون الترس ونقوم بلفها من المتور
وسف يوزع الفزلين نفسه على باقى السنون ولا انصح بتجربه اى اسبرى يحتوى
على زيت مثل الاكاى الاحمر لانه يتسبب فى ازاله الشحم ويجعل حركه التروس
صعبه و بطيئه
2) السير قد يكون هذا السير كبر حجمه او اصبح لين مما يودى الى عدم قدرته
على لف التروس مما يودى بالمثل الى عدم فتح الباب او غلقه يوجد اممنا حلان
الحل الاول هو شراء السير وهو متوافر فى محلات قطع غيار الكاسيت والحل
الثانى نستخدم ماده تسمى بالنشوء ونقوم بوضع السير التاف فيها لفتره نصف
ساعه مثلا ووظيفه هذه الماده ستجعل السير ينكمش ومن الموضح هنا فى الصوره
ان السير ليس مشدود جيدا وهو هنا سبب فى عدم خروج الباب
3)المتور المسئول عن لف السير الذى هو مسئول عن لف التروس التى تقوم بفتح
الباب وغلقه وطبعا هنا تلفه يودى الى عدم لفه من الاساس اذا ما هو الحل
اما ان يكون العيب من الاى سى المسئول عن المواتير وفى الاغلب اذا كان العطل منه سيتسبب فى عدم لف بعض المواتير الاخرى
وقد يكون المتور نفسه ضعب او لا يعمل من الاساس وهنا نقوم بتغيره
-منظر المتور من الخلف
4) جرار الباب
1-جرار الباب وهى المنطقه التى تقوم التروس بتحركها خروج او دخول وفى
الاغلب قد يكون العيب من اسنان اما ان يكون كسر سن من الجرار بسبب فتح
اوغلق الباب عنوه وان كان يوجد به اى كسر ينصح بتغير الباب او يكون الجرار
قد ازيل من عليه الشحم او الماده الملينه وشرحنا مسبقا كيف نضعها ولكن هنا
نقوم باخراج وادخال الباب حتى توزع
العطل رقم 2
انكسار او تفتت الاسطوانه داخل السى دى وهذا العيب من اشهر عيب السى دى روم والريتر من نوعيه اسوس الاصدارات الحديثه
وحل هذا العيب من اسهل العيوب
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اذكر الله يذكرك
وهنا حل هذا العيب بان نقوم بفك السى دى وتنظيفه جيدا وان كان يوجد بعض
القطع الصغيره المكسوره على العدسه لا نقوم بتنطيفها عن طريق اليد او
فرشاه ولكن ناخذ قطعه قطعه بالجفت لانك ان لمست العدسه بيدك فسوف ينتقل
زيت البشره الذى على يدك الى العدسه
العطل رقم 3
-السى دى يعمل بطريقه جيده ولكن لا تقم الاسطوانه باللف او تقوم بالدوران بطريقه غير مستقره بمعنى
لو نظرنا الى هذه الصوره جيدا سنجد ان الاسطوانه والمشار اليها برقم 3 تقع
بين الارطاص المشار اليه برقم واحد ووجه المتور المشار اليه برقم 2
طيب ما القصد اذا
كما شرحنا مسبقا وظيفه الارطاص هو يحمل مغنطيص يلتصق بوجه المتور بشكل جيد
لكى تكون الاسطوانه محكمه الثبات عند اللف اذا لو كان المغنطيص الذى يحمله
القرطاص ضعيف او كسر
لانه يتكسر الى قطع صغيره من كثره ارتطامه بوجه المتور ومع سرعه اللف يودى مع الوقت الى تكسيره
اذا لو كلن المغنطيص كسر او ضعف ستكون عمليه التصاقه بوجه المتور ضيفه اذا
سيقوم المتور باللف ولن تقوم الاسطوانه بالف بصوره طبيعيه او ستقوم بلف
مره او مرتان ثم تقف مما يودى على عدم اكتمال عمليه القراءه وهنا الحل تغير المغنطيس من القرطاص او تغير الارطاص نفسه
العطل رقم 4
عيوب متعلقه بالشاسيه الفرعى
معظم اعطاله بسبب عدم ارتفاعه عند غلق الباب مما يودى الى عدم التصاقه بالارطاص المسبت اعلى السى دى والحل
1-جرار الباب 2- حرف L قد يكون مكسور او غير مشحم عند دخول الباب يشبك هذا الحرف مع
هذا السن المشار اليه بسهم وهذا السن الذى يجعل المسند
الذى يرفع الشاسيه الفرعى يتحرك يمينا مع خروج الباب ويسارا مع دخول الباب
فعند تحركه الى اليمن يخرج الباب وينخفض الشاسيه الفرعى كى يسمح للباب
بالخروج وعندما يدخل الباب يبداء يرتفع تتريجيا الى ان يصل الى اكتمال
ارتفاعه مع دخول الباب صوره توضح
وللمسند وظيفتان وظيفه ميكانيكيه وهى رفع الشاسيه الفرعى وخفضه
ووظيفه الكتورنيه
صوره توضح اكثر وظيفه هذا المسند الكترونيا
ينقسم عمل المديا الى وظيفتان اول وظيفه وهى الشاسيه الرئيسى وتتمثل فى دخول وخروج الباب
الوظيفه الثانيه هى عمل الشاسيه الفرعى والذى يحتوى المتور والعدسه وهو مسئول عن قراءه الاسطوانه
لا يمكن ان تعمل الوظيفتان معا فالشاسيه الفرعى لا يبدا بالعمل الا اذا
طلب منه ذالك ويطلب منه ذالك عند تحقيق غلق الباب وارتفاع الشاسيه
ننظر للصوره
1-متور الباب
2-بوت يذهب اليه السن المشار برقم اربعه والذى يحمله المسند المشار اليه
برقم 6 يذهب هذا السن الى هذا البوت عند انغلاق الباب وهنا يعطى الامر
بعمل الشاسيه الفرعى
3-بوت يذهب اليه السن المشار اليه برقم 3 والذى يحمله المسند المشار اليه
برقم 6 يذهب هذا السن الى هذا البوت عند خروج الباب وهنا يعطى امر الشاسيه
الفرعى بعدم العمل ويعطى امر للشاسيه الرئيسى بالعمل
المسند
يبقا لنا العطل رقم 5 وهو اعطال متعلقه بالعدسه سنشرحه قريبا ان اشاء الله ونسائلكم الدعاء
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اللهم لا علم لنا الا ما علمتنا
اهم العيوب المتعلقه بالمديا
1-عدم خروج الباب او صعوبه فى الخورج والدخول
2- تفتت وانكسار الاسطوانه داخل السى دى روم وهو عيب مشهور جدا فى الريتير والسى دى الاسوس الجديد
3- السى دى يعمل بطريقه جيده ولكن لا تقم الاسطوانه بالف او تقوم بالدوران بطريقه غير مستقره
4 عيوب متعلقه بالشاسيه الفرعى
5- عيوب متعلقه بالعدسه
1-عدم خروج الباب
يقسم الى
اولا :عدم خروج الباب- بطء شديد فى خروج الباب ودخوله
تشخيص هذا العيب يرجع الى اربع اشياء مجموعه التروس والسير والمتور وجرار الباب
كما توضح هذه الصوره فمن الممكن ان يكون العيب اما من
ا)-التروس وقد تكون اصبحت ناعمه وهذا من النادر وقد تكون نظيفه بشده لدرجه انها تسبب احتكاك عند لفها
بحسب التجربه قد تكون ماده الفزلين هى اكثر ماده مناسبه لتشحيم مثل هذه
التروس ويجب ان توضع كميه قليله جدا على سنون الترس ونقوم بلفها من المتور
وسف يوزع الفزلين نفسه على باقى السنون ولا انصح بتجربه اى اسبرى يحتوى
على زيت مثل الاكاى الاحمر لانه يتسبب فى ازاله الشحم ويجعل حركه التروس
صعبه و بطيئه
2) السير قد يكون هذا السير كبر حجمه او اصبح لين مما يودى الى عدم قدرته
على لف التروس مما يودى بالمثل الى عدم فتح الباب او غلقه يوجد اممنا حلان
الحل الاول هو شراء السير وهو متوافر فى محلات قطع غيار الكاسيت والحل
الثانى نستخدم ماده تسمى بالنشوء ونقوم بوضع السير التاف فيها لفتره نصف
ساعه مثلا ووظيفه هذه الماده ستجعل السير ينكمش ومن الموضح هنا فى الصوره
ان السير ليس مشدود جيدا وهو هنا سبب فى عدم خروج الباب
3)المتور المسئول عن لف السير الذى هو مسئول عن لف التروس التى تقوم بفتح
الباب وغلقه وطبعا هنا تلفه يودى الى عدم لفه من الاساس اذا ما هو الحل
اما ان يكون العيب من الاى سى المسئول عن المواتير وفى الاغلب اذا كان العطل منه سيتسبب فى عدم لف بعض المواتير الاخرى
وقد يكون المتور نفسه ضعب او لا يعمل من الاساس وهنا نقوم بتغيره
-منظر المتور من الخلف
4) جرار الباب
1-جرار الباب وهى المنطقه التى تقوم التروس بتحركها خروج او دخول وفى
الاغلب قد يكون العيب من اسنان اما ان يكون كسر سن من الجرار بسبب فتح
اوغلق الباب عنوه وان كان يوجد به اى كسر ينصح بتغير الباب او يكون الجرار
قد ازيل من عليه الشحم او الماده الملينه وشرحنا مسبقا كيف نضعها ولكن هنا
نقوم باخراج وادخال الباب حتى توزع
العطل رقم 2
انكسار او تفتت الاسطوانه داخل السى دى وهذا العيب من اشهر عيب السى دى روم والريتر من نوعيه اسوس الاصدارات الحديثه
وحل هذا العيب من اسهل العيوب
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اذكر الله يذكرك
وهنا حل هذا العيب بان نقوم بفك السى دى وتنظيفه جيدا وان كان يوجد بعض
القطع الصغيره المكسوره على العدسه لا نقوم بتنطيفها عن طريق اليد او
فرشاه ولكن ناخذ قطعه قطعه بالجفت لانك ان لمست العدسه بيدك فسوف ينتقل
زيت البشره الذى على يدك الى العدسه
العطل رقم 3
-السى دى يعمل بطريقه جيده ولكن لا تقم الاسطوانه باللف او تقوم بالدوران بطريقه غير مستقره بمعنى
لو نظرنا الى هذه الصوره جيدا سنجد ان الاسطوانه والمشار اليها برقم 3 تقع
بين الارطاص المشار اليه برقم واحد ووجه المتور المشار اليه برقم 2
طيب ما القصد اذا
كما شرحنا مسبقا وظيفه الارطاص هو يحمل مغنطيص يلتصق بوجه المتور بشكل جيد
لكى تكون الاسطوانه محكمه الثبات عند اللف اذا لو كان المغنطيص الذى يحمله
القرطاص ضعيف او كسر
لانه يتكسر الى قطع صغيره من كثره ارتطامه بوجه المتور ومع سرعه اللف يودى مع الوقت الى تكسيره
اذا لو كلن المغنطيص كسر او ضعف ستكون عمليه التصاقه بوجه المتور ضيفه اذا
سيقوم المتور باللف ولن تقوم الاسطوانه بالف بصوره طبيعيه او ستقوم بلف
مره او مرتان ثم تقف مما يودى على عدم اكتمال عمليه القراءه وهنا الحل تغير المغنطيس من القرطاص او تغير الارطاص نفسه
العطل رقم 4
عيوب متعلقه بالشاسيه الفرعى
معظم اعطاله بسبب عدم ارتفاعه عند غلق الباب مما يودى الى عدم التصاقه بالارطاص المسبت اعلى السى دى والحل
1-جرار الباب 2- حرف L قد يكون مكسور او غير مشحم عند دخول الباب يشبك هذا الحرف مع
هذا السن المشار اليه بسهم وهذا السن الذى يجعل المسند
الذى يرفع الشاسيه الفرعى يتحرك يمينا مع خروج الباب ويسارا مع دخول الباب
فعند تحركه الى اليمن يخرج الباب وينخفض الشاسيه الفرعى كى يسمح للباب
بالخروج وعندما يدخل الباب يبداء يرتفع تتريجيا الى ان يصل الى اكتمال
ارتفاعه مع دخول الباب صوره توضح
وللمسند وظيفتان وظيفه ميكانيكيه وهى رفع الشاسيه الفرعى وخفضه
ووظيفه الكتورنيه
صوره توضح اكثر وظيفه هذا المسند الكترونيا
ينقسم عمل المديا الى وظيفتان اول وظيفه وهى الشاسيه الرئيسى وتتمثل فى دخول وخروج الباب
الوظيفه الثانيه هى عمل الشاسيه الفرعى والذى يحتوى المتور والعدسه وهو مسئول عن قراءه الاسطوانه
لا يمكن ان تعمل الوظيفتان معا فالشاسيه الفرعى لا يبدا بالعمل الا اذا
طلب منه ذالك ويطلب منه ذالك عند تحقيق غلق الباب وارتفاع الشاسيه
ننظر للصوره
1-متور الباب
2-بوت يذهب اليه السن المشار برقم اربعه والذى يحمله المسند المشار اليه
برقم 6 يذهب هذا السن الى هذا البوت عند انغلاق الباب وهنا يعطى الامر
بعمل الشاسيه الفرعى
3-بوت يذهب اليه السن المشار اليه برقم 3 والذى يحمله المسند المشار اليه
برقم 6 يذهب هذا السن الى هذا البوت عند خروج الباب وهنا يعطى امر الشاسيه
الفرعى بعدم العمل ويعطى امر للشاسيه الرئيسى بالعمل
المسند
يبقا لنا العطل رقم 5 وهو اعطال متعلقه بالعدسه سنشرحه قريبا ان اشاء الله ونسائلكم الدعاء
رد: صيانه السى دى روم خطوة بخطوة
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اعطال متعلقه بالعدسه
ان شاء الله فى اخر جزء من صيانه السى دى روم سنتعرف على اعطال العدسه واصلحها
اولا تنقسم الاعطال المتعلقه بالعدسه الى
1-السى دى يقراء اسطوانه واخرى لا يقرائها
2- ان تقوم الاسطوانه بعده لفات ولا تكمل لفتها الطبيعه التى تساعدها على القراءه
اولا السى دى يقراء اسطوانه واخرى لا تقراء
هذا العيب يكون فى الاغلب بسبب عدم نظافة العدسه
ونتبع الخطوات التاليه فى تنظيفها
احضار اسبراى جاف لتنظيف العدسه مع الحذر انه يباع فى السوق مجموعه من الاسبراى الجاف المضروب
ولكى
تتاكد ان الاسبراى صالح حاول رشه على قطعه ازاز او بلستك او اى ماده لا
تمتص الماء واذا ترك اثر له فلا يصلح لنظيف العدسه نظرا لانه عند رشه على
العدسه سيترك ماده تجعل العدسه مشبره مثل الزجاج مما يجعلها شبه عازل
لخروج الليزر من العدسه بدقه
تتاكد ان الاسبراى صالح حاول رشه على قطعه ازاز او بلستك او اى ماده لا
تمتص الماء واذا ترك اثر له فلا يصلح لنظيف العدسه نظرا لانه عند رشه على
العدسه سيترك ماده تجعل العدسه مشبره مثل الزجاج مما يجعلها شبه عازل
لخروج الليزر من العدسه بدقه
اذا الاسبراى الصالح الذى لا يترك اثر له وان ترك يكون اثر قليل يمكن مسحه بعد رشه
بعد ان تعرفنا على اختيار الاسبراى اذا كيف ننظف العدسه
من اشهر الاخطاء التى يقع بها الفنين رش الاسبراى مباشر على العدسه وهذه من اكبر الاخطاء وقد تودى الى عدم قدر العدسه على القراء
اذا
كيف ننظفها بالطريقه الصحيحه نحضر العصيان الصغيره التى نستخدمها فى تنظيف
الاذن تكون تحمل على طرفيها قطعتين من القطن نضع عليها الاسبرى ثم نمسح
العدسه برفق مع الحرص على عدم ترك اى شوائب على العدسه
كيف ننظفها بالطريقه الصحيحه نحضر العصيان الصغيره التى نستخدمها فى تنظيف
الاذن تكون تحمل على طرفيها قطعتين من القطن نضع عليها الاسبرى ثم نمسح
العدسه برفق مع الحرص على عدم ترك اى شوائب على العدسه
العيب الثانى
ان تقوم الاسطوانه بعده لفات ولا تكمل لفتها الطبيعه التى تساعدها على القراءه
ان شاء الله حل هذا العيب يتمثل فى
اما اى سى العدسه شرحناه مسبقا
اما الشيلد او الكبل الذى يوصل العدسه بالبرده شرحناه مسبقا
واما البط الخاص بالعدسه
البط
الخاص بالعدسه هو عباره عن مسمار مركب على العدسه وهو يتحكم فى خروج وتدفق
الليزر من المركز الى العدسه والصورة التاليه توضح هذة العمليه
الخاص بالعدسه هو عباره عن مسمار مركب على العدسه وهو يتحكم فى خروج وتدفق
الليزر من المركز الى العدسه والصورة التاليه توضح هذة العمليه
1-يشير الى ظهر العدسه او الكافر
2-مركز خروج الليزر
3-بوط يتحكم فى خروج الليزر
4-العدسه التى ينتقل اليها الليزر من المركز ثم بعد ان يتجمع بها يخرج الى الاسطوانه
اذا
البوط وظيفته التحكم فى خروج الليزر من العدسه اذا كيف نظبه باستخدام مفك
صغير جدا مثل مفكات الساعات ونقوم بحفظ وضع البوط بمعنى ان نعرف كيف كان
وضعه لعل لا يكون العيب منه اذا كيف نحفظ كيف كان وضعه نبداء بلفه مثلا
لليمن نصف لفه ثم نجرب ثم اخرى ثم اخرى وبعد كل مره نجرب السى دى الى ان
يعمل ان شاء الله اذا نحفظ عدد اللفات سواء كانت فى اليسار او اليمن
البوط وظيفته التحكم فى خروج الليزر من العدسه اذا كيف نظبه باستخدام مفك
صغير جدا مثل مفكات الساعات ونقوم بحفظ وضع البوط بمعنى ان نعرف كيف كان
وضعه لعل لا يكون العيب منه اذا كيف نحفظ كيف كان وضعه نبداء بلفه مثلا
لليمن نصف لفه ثم نجرب ثم اخرى ثم اخرى وبعد كل مره نجرب السى دى الى ان
يعمل ان شاء الله اذا نحفظ عدد اللفات سواء كانت فى اليسار او اليمن
اخر شى عند تلف العدسه تلف لا صيانه فيه كيف نختار البديل
يوجد على العدسه رقم يراعى عند التغير يجب ان يكون مطابق وفى الاغلب بيكون تكت ملصق على الاسطوانه
مثال KSS-565C
طيب بالنسبه لتغير العدسه الزجاج الصغيره فى حاله الخربشه او لا يفلح معها التنظيف
لا
ينصح بتغير العدسه الزجاج لانها عمليه شاقه لان العدسه الزجاج تكون بين
اثنان من المغنطيس ومربوطه باربع شعرات من السلك الصغيره جدا واى شد فيها
يقطع هذه السلك
ينصح بتغير العدسه الزجاج لانها عمليه شاقه لان العدسه الزجاج تكون بين
اثنان من المغنطيس ومربوطه باربع شعرات من السلك الصغيره جدا واى شد فيها
يقطع هذه السلك
فان كانت العدسه تالفه ينصح بتغيرها كليا
مواضيع مماثلة
» موضوع كامل عن الكيوماكس جولد وشروحاته خطوة خطوة وبالصور
» السى دى روم اعطال وصيانة
» مهندس صيانه ؟ مع Hiren's BootCD 9.7 اصبح ممكن مع شرح كامل لها
» تدخل مبتدئي تخرج محترف (شرح صيانه الموبايل من الالف الي ما بعد الياء
» جميع برامج صيانه واصلاح الفلاش ميمورى بحجم 13 ميجا All Porgram Of USB
» السى دى روم اعطال وصيانة
» مهندس صيانه ؟ مع Hiren's BootCD 9.7 اصبح ممكن مع شرح كامل لها
» تدخل مبتدئي تخرج محترف (شرح صيانه الموبايل من الالف الي ما بعد الياء
» جميع برامج صيانه واصلاح الفلاش ميمورى بحجم 13 ميجا All Porgram Of USB
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى